Είμαι μια νέα μαμά και σκέφτηκα να μοιραστώ μαζί σας, μέσω του blog μου, όλη την εμπειρία που είχα στην εγκυμοσύνη αλλά και όσα θα έρθουν από εδώ και πέρα. Γίνετε μέλος και στείλτε μου email στο vivliolatreia@gmail.com ή στο ksanthompoumpouras@gmail.com με τις δικές σας εμπειρίες τοκετού, τα δωμάτια που διαμορφώσατε για τα μωρά σας με φωτογραφίες, απορίες ή και συμβουλές που θέλετε να δώσετε στην άλλες μανούλες.

Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2012

τοποθέτηση βρεφικών γαλάτων στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Παιδίατρος Στέλιος Παπαβέντσης

Επειδή είναι πολύ περίεργο το πως δουλεύει το μέσο που λέγεται τηλεόραση, κόβοντας, ράβοντας και απομονώνοντας λεγόμενα ή αφαιρώντας συμφραζόμενα και άλλες σημαντικές σκέψεις, θα ήθελα - δυστυχώς μόνο για το κοινό αυτού του γκρουπ που τα διαβάζει και όχι για το ευρύ κοινό της τηλεόρασης - να αναφέρω τα επιχειρήματα ενάντια στην τοποθέτηση βρεφικών γαλάτων στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Μπορείτε να τα χρειαστείτε στις συζητήσεις σας ως απαντήσεις στο επιχείρημα «Καλά γιατί δεν θέλετε οι γονείς που δεν θηλάζουν το παιδί τους να πληρώνουν λιγότερα;»
 1) Το όλο θέμα είναι διευθετημένο 30 χρόνια πριν από τον Κώδικα Εμπορίας Υποκατάστατων Μητρικού Γάλακτος, ψηφισμένο από την Ελλάδα στον ΟΗΕ. Τα προιόντα αυτά δεν είναι απλές τροφές που διέπονται από τους κανόνες της αγοράς αλλά υποκατάστατα θηλασμού που η «ελεύθερη» προώθησή τους υποσκάπτει το μητρικό θηλασμό, άρα η ουσία του Κώδικα είναι ότι πρέπει να υπόκεινται σε περιοριστικούς κανόνες, για παράδειγμα να μην βγαίνουν σε προσφορές, σε εκπτώσεις, σε εκπτωτικά κουπόνια. Να μην υπάρχει αναίτια έκθεση του κοινού και των γονιών σε αυτά εκτός εάν υπάρχει ιατρικός λόγος να δοθούν.
 2) Εάν νοιαζόμασταν πραγματικά για την τσέπη των νέων γονιών δεν θα αυξάναμε την έκθεσή τους σε ξένο βρεφικό γάλα ακόμα και φτηνότερο, αλλά θα τους βοηθούσαμε να εφαρμόσουν αποκλειστικό θηλασμό, να επιστρέψουν στον θηλασμό, κάνοντας σοβαρή εθνική καμπάνια προώθησης και προστασίας του μητρικού θηλασμού, έτσι ώστε να ξεφύγουμε από τα τραγικά ποσοστά θηλασμού που είμαστε σήμερα (σε 10% των μητέρων αποκλειστικός στους 3 μήνες, σε 0.5% στους 6 μήνες).
 3) Θα νοιαζόμασταν πραγματικά εάν προωθούσαμε τον θηλασμό για την τσέπη του κοινού γιατί ο θηλασμός συμφέρει οικογένειες και κράτος. Κάθε οικογένεια για κάθε μωρό χάνει περίπου 2 με 3 χιλιάδες ευρώ σε έναν χρόνο για την αγορά ξένου γάλακτος, για περισσότερες επισκέψεις σε γιατρό, περισσότερα φάρμακα και περισσότερες νοσηλείες λόγω της διατροφής με μπιμπερό. Το ΕΣΥ χάνει κάθε χρόνο περίπου μισό δις ευρώ από το γεγονός ότι τα ποσοστά θηλασμού είναι τόσο τραγικά. Το έλλειμα του κράτους αυξάνεται με την επικράτηση ολιγοπωλιακών προιόντων που στην συντριπτική τους πλειοψηφία εισάγονται.
 4) Πως θα μας φαινόταν να βάζαμε και τα αντιβιοτικά στα ράφια των σούπερ μάρκετ και των ψιλικατζίδικων, δίπλα στο ψωμί; Και μητέρα που πάει να αγοράσει μπανάνες να θυμάται που έχει συνάχι ο γιός της και να απλώνει το χέρι να πάρει και λίγη αμοξικιλίνη μια και την είδε εύκαιρη; Αυτά τα θέματα είναι ζητήματα δημόσιας υγείας, όχι ελεύθερης αγοράς.
 5) Στην απόφαση της «απελευθέρωσης» της αγοράς βρεφικών γαλάτων έγινε γνωμοδώτηση από την επιτροπή ανταγωνισμού. Οι άνθρωποί της, χωρίς να έχουν καμία σχέση με δημόσια υγεία, ιατρική κλπ, χωρίς να πάρουν γνωμοδότηση από οποιονδήποτε ιατρικό θεσμό (παιδιατρική εταιρία, εθνική επιτροπή θηλασμού, ινστιτούτο υγείας παιδιού), αποφάνθηκαν ότι η κίνηση αυτή «δεν δημιουργεί πρόβλημα στον μητρικό θηλασμό και στη δημόσια υγεία». Είμαι σίγουρος ότι αυτοί οι άνθρωποι ούτε που γνωρίζουν εάν υπάρχει Διεθνής Κώδικας.
 6) Θα μειωθούν πράγματι οι τιμές στο σούπερ μάρκετ; Γιατί όντως είναι πολύ ψηλότερες οι τιμές στα βρεφικά γάλατα στην Ελλάδα σε σύγκριση με την Ευρώπη; Μα πολύ απλά, γιατί γίνεται ό,τι και παντού αλλού στο εμπόριο: ολιγοπώλια και ελντοράντο. Γιατί οι βρεφικές πάνες είναι πανάκριβες στα δικά μας σούπερ μάρκετ και όχι στης Αγγλίας; Γιατί τα θήλαστρα, που μπορείς να τα πάρει από φαρμακεία, βρεφικά είδη ποικίλα κλπ είναι τόσο ακριβά εδώ που είναι πιο φτηνό να τα παραγγείλεις από έξω μέσω ίντερνετ; Γιατί δεν υπάρχει ανταγωνισμός στην Ελλάδα αλλά ασυδοσία. Δεν έχει να κάνει καθόλου λοιπόν με το θέμα σούπερ μάρκετ. Όταν οι εταιρίες βρεφικών γαλάτων κυριαρχούν στην Ελλάδα και κάνουν ό,τι θέλουν εκτοπίζοντας τον μητρικό θηλασμό, μπορούν να επιβάλλουν και τις τιμές που θέλουν σε χώρες μπανανίες. Αντίθετα, σε χώρες που λειτουργούν τα πράγματα και που ο θηλασμός είναι σημαντικός σε συχνότητα, οι ίδιες εταιρίες ανταγωνίζονται πραγματικά για το μερίδιο που τους αναλογεί μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να πέφτουν οι τιμές. Η διαπίστωση λοιπόν ότι τα βρεφικά γάλατα στην Ελλάδα είναι «ακριβά» δεν συνεπάγεται αυτόματα την «λύση» να «απελευθερωθούν» στα σούπερ μάρκετ.
 Αυτά τα ολίγα θα μπορούσα να πω για το θέμα, συγγνώμη εάν η εικόνα που βγαίνει στην τηλεόραση ,με μένα μέσα, είναι διαφορετική.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου