από την Όλγα Φασούλα
Ένα ταξίδι στον μαγικό κόσμο των καλών παραμυθιών, ιστοριών, μύθων, θρύλων και ό,τι άλλο μας προσφέρει η παιδική λογοτεχνία.
Ανοίγουν τα σχολεία. Μας έρχονται μνήμες, αναμνήσεις απ’ το παρελθόν ή απ’ το μέλλον. Πρώτη ανάγνωση…, πρώτη γραφή….
Ανοίγουν τα σχολεία. Μας έρχονται μνήμες, αναμνήσεις απ’ το παρελθόν ή απ’ το μέλλον. Πρώτη ανάγνωση…, πρώτη γραφή….
Ευτυχώς στις μέρες μας τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να απολαμβάνουν τα βιβλία εξωσχολικά.
Μέσα στις καθημερινές τους δραστηριότητες εντάσσεται το ξεφύλλισμα, το διάβασμα, η μελέτη σημαντικών, υψηλής αισθητικής και ποιότητας παιδικών και όχι μόνο βιβλίων.
Μέσα στις καθημερινές τους δραστηριότητες εντάσσεται το ξεφύλλισμα, το διάβασμα, η μελέτη σημαντικών, υψηλής αισθητικής και ποιότητας παιδικών και όχι μόνο βιβλίων.
Ο ρόλος μας ως παιδαγωγοί και γονείς είναι να τους μάθουμε ν’ αγαπήσουν το καλό βιβλίο, να μάθουν, να «διαβάσουν» ανάμεσα στις σειρές. Να μελετούν δηλαδή με δημιουργικό τρόπο. Τα παιδιά απ’ τη φύση τους είναι «ανοιχτά» στο καινούργιο. Δεν έχουμε παρά να ψάξουμε μαζί τους για τα καλύτερα βιβλία της αγοράς.
Πως επιλέγουμε ένα βιβλίο
Η ηλικία, το στάδιο ανάπτυξης (νοητικής, συναισθηματικής, κ.ά.), οι συγκεκριμένες συνθήκες που ζουν είναι κάποιοι από τους παράγοντες που μας βοηθούν να επιλέξουμε τα καταλληλότερα βιβλία που θα τα εξιτάρουν και θα καλύψουν άρτια τις ανάγκες τους: (ανάγκη να γνωρίσουν τα μυστικά της ζωής, για εξερεύνηση, φαντασία, έκφραση, επικοινωνία, καλλιέργεια και ανάπτυξη του λόγου κ.ά.).
Εκτός απ’ τα γενικά χαρακτηριστικά, χρειάζεται κάθε φορά να παίρνουμε υπ’ όψη τις ιδιαιτερότητες του κάθε παιδιού, π.χ. όσο μικρότερο είναι, τόσο το υλικό (βιβλίο) χρειάζεται να είναι εκτός από καλαίσθητο και πρακτικό. Να είναι ελαφρύ (υφασμάτινο), μικρό, να καθαρίζεται εύκολα, να είναι ελκυστικό, να έχει εκπλήξεις κλπ. Οι εικόνες να είναι λίγες, καθαρές, να αναφέρονται σε γνωστά και οικεία θέματα όπως: αγαπημένα παιχνίδια, ατομικά σκεύη, ρούχα, χώρος διαμονής, οι γονείς μου, ο εαυτός μου, οι φίλοι μου, τα ζώα, τα πρώτα μου γενέθλια κλπ. Όσο μεγαλώνει, προστίθενται λέξεις, έννοιες και οι εικόνες γίνονται από απλές πολύπλοκες, περίπλοκες, σύνθετες κ.ά., ώσπου να φτάσουμε στο στάδιο που να μπορεί να παρακολουθεί την πλοκή μιας απλής ιστορίας. Αργότερα θα θελήσει να ταξιδέψει στο μαγικό κόσμο των παραμυθιών.
Τα πρώτα βιβλία τα επιλέγουμε μαζί. Με το βρέφος στην αγκαλιά επισκεπτόμαστε χώρους με βιβλία: Εκθέσεις, βιβλιοθήκες, βιβλιοπωλεία. Ανταλλάσσουμε βιβλία με παιδιά φίλων μας για να εμπλουτίζονται. Απ’ τη στιγμή που έχει ικανότητα να κρατά πράγματα, ενθαρρύνετέ το να επιλέξει τα βιβλία που θα καλύψουν και ικανοποιήσουν τις ανάγκες του: για περιέργεια, ανακάλυψη κ.ά. Στην πορεία εξηγείστε το πόσα βιβλία έχετε δυνατότητα να αγοράσετε, για να μπει στη διαδικασία της επιλογής με διάφορα κριτήρια: αισθητικά, οικονομικά κλπ.
Φυσικά πρωταγωνιστής-τρια, ήρωας-ίδα σ’ όλα αυτά θα είναι το ίδιο το παιδί. Είναι και το κυριότερο κριτήριο ότι επιλέξαμε το κατάλληλο βιβλίο στην κατάλληλη στιγμή. Τα παιδιά λειτουργούν με βιωματικό τρόπο. Ζουν το κάθε τι. «Ταξιδεύουν» π.χ. με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, επισκέπτονται χώρους άγνωστους, μαγικούς· συναντιούνται με νεράϊδες, τρώνε, κοιμούνται, χορεύουν μαζί τους.
Φυσικά πρωταγωνιστής-τρια, ήρωας-ίδα σ’ όλα αυτά θα είναι το ίδιο το παιδί. Είναι και το κυριότερο κριτήριο ότι επιλέξαμε το κατάλληλο βιβλίο στην κατάλληλη στιγμή. Τα παιδιά λειτουργούν με βιωματικό τρόπο. Ζουν το κάθε τι. «Ταξιδεύουν» π.χ. με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, επισκέπτονται χώρους άγνωστους, μαγικούς· συναντιούνται με νεράϊδες, τρώνε, κοιμούνται, χορεύουν μαζί τους.
Αναπαρασταίνουν δηλαδή την ώρα που διαδραματίζεται η ιστορία στο «χαρτί» μέσα από το παραμυθόδραμα. Τέλεια!!! Βλέπουν πράγματα που για μας είναι αόρατα, γιατί έχουν νωπή στην μνήμη τους την ικανότητα να ονειρεύονται ξυπνητά!!! Κάποτε την είχαμε και μεις οι ενήλικες. Οραματισμός. Για μια πιο ευφάνταστη και πολυεπίπεδη καθημερινότητα.
www.mammycool.gr
θεωρώ πως λίγοι γονείς γνωρίζουν πως να διαλέγουν βιβλία, και το πιο σημαντικό ΔΕΝ αγοράζουν βιβλία!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή