Σε λίγες μέρες τα σχολεία ανοίγουν. Γι’ αυτό οργανωθείτε και βοηθήστε το μικρό σας να κάνει ένα δυνατό ξεκίνημα.
2 εβδομάδες πριν
Σταδιακή προσαρμογή στη ρουτίνα του ύπνου Αρχίστε να βάζετε το παιδί κάθε μέρα μερικά λεπτά πιο νωρίς για ύπνο, έτσι ώστε να εξασφαλίζει τις 9 με 10 ώρες ύπνου που συνήθως χρειάζεται μέχρι την ώρα που θα πρέπει να ξυπνά το πρωί όταν θα ξεκινήσει το σχολείο. Σε λίγες μέρες το βιολογικό του ρολόι θα έχει ρυθμιστεί. Αναζητήστε γνώριμα πρόσωπα Λίγο πριν ξεκινήσετε το σχολείο, φροντίστε να ενισχύσετε την επαφή με παιδάκια που ξέρετε ότι θα πάνε στο ίδιο σχολείο με το δικό σας. Μπορείτε να καλέσετε στο σπίτι για παιχνίδι κάποιο απ’ αυτά, έτσι ώστε να ενισχύσετε το δεσμό μεταξύ τους. Σίγουρα θα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό για το παιδί την ώρα που θα βρεθεί στο προαύλιο του σχολείου να αντικρύσει γνώριμα πρόσωπα!
Η αγορά των σχολικών ειδών Τα σχολικά είδη κάνουν την εμφάνισή τους στα καταστήματα πριν ανοίξουν τα σχολεία. Διαλέξτε μαζί με το παιδί από τώρα κάποια είδη όπως την τσάντα του, την κασετίνα, το παγουρίνο ή το κουτί του φαγητού, αντί να τα πάρετε όλα αργότερα, όταν η πίεση του χρόνου θα είναι αυξημένη. Ωστόσο, αποφύγετε να ψωνίσετε τα υπόλοιπα σχολικά είδη. Είναι καλύτερα να περιμένετε να πάρετε τη λίστα του σχολείου.
Εξάσκηση! Το παιδί σας πριν ξεκινήσει το σχολείο θα πρέπει να ξέρει πώς: - Να ανοίγει και να κλείνει την τσάντα του.
- Να ανοίγει και να κλείνει το κουτί που θα του βάζετε το κολατσιό του.
- Να ανοίγει και να κλείνει το μπουκάλι ή το παγουρίνο του.
- Να ανεβάζει και να κατεβάζει τα ρούχα του, όταν πηγαίνει στην τουαλέτα καθώς επίσης και να σκουπίζεται σωστά.
- Να μην ξεχνά να πλένει τα χέρια του μετά.
- Να κρεμάει το μπουφάν του σε μια χαμηλή κρεμάστρα.
1 εβδομάδα πριν
Εισαγωγή στις νέες συνήθειες Αντί να ξυπνήσετε μια μέρα πανικόβλητη φωνάζοντας ντύσου, πλύσου, χτενίσου, προτιμήστε να ξεκινήσετε να ξυπνάτε το παιδί όλο και πιο νωρίς το πρωί, καθιερώνοντας συνήθειες όπως να πλένεται και να ντύνεται μόλις σηκωθεί και να παίρνετε όλοι μαζί πρωινό.
Επίσκεψη στο σχολείο Καλό είναι να γνωρίσει το παιδί το/τη δάσκαλο/α του και να εξοικειωθεί με το περιβάλλον. Περπατήστε μαζί μέσα στο κτίριο. Δώστε έμφαση στους χώρους όπου θα πραγματοποιούνται ευχάριστες δραστηριότητες που πιθανόν αρέσουν στο παιδί. Πχ πείτε «εδώ θα παίζετε θέατρο, εδώ θα κάνετε γυμναστική, εδώ θα ζωγραφίζετε.» Δείξτε του πού είναι οι τουαλέτες. Δείξτε του ακόμα πού θα το περιμένετε όταν θα έρχεστε να το πάρετε.
Εξοικείωση με το λεωφορείο Πολλά παιδιά ενθουσιάζονται με την ιδέα της μεταφοράς με το λεωφορείο. Κάποια, όμως, φοβούνται το σχολικό, ειδικά αν δεν έχουν μπει ποτέ σε μέσα μαζικής μεταφοράς. Πριν ξεκινήσει το σχολείο, προγραμματίστε κάποιες βόλτες με λεωφορείο. Επιλέξτε κατά προτίμηση ώρες που δεν έχει πολύ κόσμο, έτσι ώστε να βρείτε να καθίσετε σε θέσεις και το παιδί να μπορεί να απολαύσει τη βόλτα περισσότερο.
Πρόβα… κολατσιού Φτιάξτε μια λίστα με υγιεινά και θρεπτικά σνακ, λαμβάνοντας υπόψη τις προτιμήσεις του παιδιού. Αγοράστε τα υλικά που θα χρειαστείτε και ξεκινήστε να σερβίρετε τα σνακ στο σπίτι, κατά προτίμηση τις ώρες που το παιδί συνήθως πεινά, παρατηρώντας ποια από αυτά προτιμά και ποια απορρίπτει. Είναι πιο πιθανό να φάει στο σχολείο κάτι που έχει ξαναδοκιμάσει και ξέρει ότι του αρέσει. Έτσι δεν θα χάσετε πολύτιμο χρόνο μέχρι να βρείτε το κολατσιό της αρεσκείας του. Να θυμάστε ότι τα παιδιά γρήγορα βαριούνται, γι’ αυτό θα πρέπει να υπάρχει ποικιλία και εναλλαγή στις επιλογές.
Χρήσιμα τηλέφωνα Εκτυπώστε, συμπληρώστε και κολλήστε την καρτέλα που ακολουθεί σε σημείο που μπορούν να τη δουν όλοι. Χρήσιμα τηλέφωνα
Η πρώτη μέρα
Προετοιμάστε μαζί με το παιδί από την προηγούμενη Ρούχα ~ Επειδή τα ρούχα μπορεί να αποτελέσουν αιτία διαμάχης και καθυστέρησης το πρωί, συμφωνήστε ότι στο σχολείο θα φοράει συγκεκριμένα ρούχα, δίνοντάς του τα Σαββατοκύριακα τη δυνατότητα να επιλέγει να φορέσει ότι θέλει. Επιλέξτε από το προηγούμενο βράδυ τι ρούχα θα φορέσει το πρωί, ώστε να μην τρέχετε την τελευταία στιγμή. Ας έχετε και μια εναλλακτική λύση για την περίπτωση που θα αλλάξει ο καιρός. Τσάντα ~ Από την πρώτη κιόλας στιγμή πρέπει να γίνει κατανοητό στο παιδί ότι είναι ευθύνη του να ετοιμάζει μόνο του την τσάντα του και μάλιστα σαν μια ιεροτελεστία το βράδυ της προηγούμενης μέρας.
Το πρωί της μεγάλης μέρας Συμφωνήστε ότι παιχνίδια και τηλεόραση δεν επιτρέπονται τα πρωινά των καθημερινών. Καλό είναι βέβαια, αυτό να έχει γίνει αρκετό καιρό πριν, για να μην φανεί στο παιδί ότι χάνει πρωινές απολαύσεις λόγω του σχολείου. Ακολουθήστε συγκεκριμένη καθημερινή ρουτίνα ώστε να αποφεύγετε τις χρονοτριβές και να διασφαλίζετε ότι καθιερώνονται σωστές συνήθειες. Βοηθήστε το παιδί να θυμάται τι πρέπει να κάνει εκτυπώνοντας την παρακάτω εικόνα (για κορίτσι ή για αγόρι) και τοποθετώντας την σε σημείο που μπορεί να την βλέπει. Κάντε τη να μοιάζει με γιορτή! Δείξτε χαρά και ενθουσιασμό, χωρίς βέβαια να υπερβάλλετε, μεταδίδοντας την καλή σας διάθεση στο παιδί. Πριν αναχωρήσετε, εμφανίστε μια μικρή έκπληξη: κάτι μικρό που μπορεί να πάρει μαζί του και που σχετίζεται με το σχολικό περιβάλλον, πχ μια γόμα με τον αγαπημένο του ήρωα, ή ένα χρωματιστό μολύβι ή ένα μπλοκάκι. Μετά την επιστροφή σας από το σχολείο, βγείτε έξω για φαγητό -όλη η οικογένεια αν είναι δυνατόν- για να το γιορτάσετε. Ενθαρρύνετε το παιδί να αφηγηθεί όλα όσα έκανε.
Βγάλτε φωτογραφία! Πάρτε μαζί τη φωτογραφική σας μηχανή και βγάλτε το παιδί μια φωτογραφία στην τάξη. Μπορείτε να κάνετε το ίδιο κάθε χρόνο, κολλώντας τις φωτογραφίες σε ένα άλμπουμ (μία για κάθε τάξη). Έτσι το παιδί θα παρατηρεί τη διαφορά από χρόνο σε χρόνο, καθώς μεγαλώνει. Μπορείτε ακόμα να τραβήξετε φωτογραφίες του παιδιού με τους συμμαθητές του.
Η ώρα του αποχωρισμού Η μητέρα πρέπει η ίδια πρώτα μέσα της να επεξεργαστεί τον αποχωρισμό, καθώς η στάση και η συμπεριφορά της επηρεάζει το παιδί. Γι’ αυτό:
ΟΧΙ - Λυπημένο ύφος (προϊδεάζει αρνητικά).
- Δάκρυα (μεταδίδουν άγχος).
- Ασταμάτητες αγκαλιές (θυμίζουν πραγματικό αποχωρισμό).
- Εκφράσεις του τύπου «αν δε δούλευα, δε θα σ’ άφηνα» (κρύβουν ενοχή).
ΝΑΙ - Χαμόγελο, φιλί και γρήγορος αποχαιρετισμός.
- Αισιοδοξία και αποφασιστικότητα: «Είμαι σίγουρη ότι θα περάσεις όμορφα και θα θέλεις να έρθεις και αύριο.»
- Ορισμός του χρόνου: «Θα τα ξαναπούμε το μεσημέρι.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου